صنعتی سازی ساختمان چیست و مراحل آن چگونه است؟

صنعتی سازی ساختمان

صنعتی سازی یعنی این که در طی یک فرآیند موجب افزایش کیفیت، کاهش زمان ساخت، افزایش بهره‌وری از منابع انسانی، تجهیزات، تکنولوژی و تسهیلات شویم. در فرآیند صنعتی سازیِ یک محصول یا خدمات، اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که نسبت هزینه‌هایی که در فرآیند تحقیق و توسعهِ صنعتی شدن محصول یا خدماتِ مورد نظر صرف می‌شود، با میزان خروجی محصول یا خدمات (درآمد، میزان فروش) نسبتی مقرون به صرفه و منطقی دارد یا نه. نکته بعدی این است که سنجش شود که آیا نسبت پرسنل متخصص شامل متخصص‌های علوم شناختی و کاربردی، مهندس‌ها و … به نسبت کل پرسنلِ درگیر در این پروژه صنعتی سازی با خروجی (درآمد یا مقدار فروش) نسبتی مقرون به صرفه و منطقی دارد یا نه.

مزیت‌های صنعتی سازی ساختمان

  • کیفیت
  • سرعت
  • قیمت

در مورد کیفیت ساختمان پس از طی شدن فرآیند صنعتی سازی، می‌توان شاهد موارد زیر بود.
استحکام بیشتر، افزایش عمر مصالح، جلوگیری از اتلاف انرژی طی فرآیند تولید، سبک‌تر شدن سازه نهایی، بهینه‌تر شدن روند اجرای پروژه، جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست، امکان استفاده از نیروهای کار دائمی، امکان کنترل کیفی محصولی که در کارخانه (کارگاه) تولید می‌شود، حفظ ایمنی و سلامت در طول اجرا یا تولید و ایجاد تنوع در محصول یا خدمات.

در بحث افزایش سرعت در صنعتی کردن تولید ساختمان باید به مواردی مثل کاهش زمان ساخت آن اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌‌هایی که افزایش سرعت حاصل از صنعتی سازی به یک ساختمان می‌دهد امکان سری‌سازی است. امکان تولید مدولار (تولید در ابعاد مشخص و استاندارد اجزا و قطعات ساختمان)، صرفه‌جویی در زمان، مکانیزه کردن تولید و سهولت اجرا هم با افزایش سرعت ساختمان سازی حاصل می‌شوند.

تاثیری که این فرآیند بر قیمت نهایی ساختمان می‌گذارد شامل کاهش زمان ساخت، استفاده بهینه از مصالح، تولید انبوه و کاهش میزان پِرتی مصالح است.

ایرادات شیوه سنتی ساختمان‌سازی

اولین ایراد شیوه سنتی ساختمان‌سازی این است که تمام مراحل باید صورت سری (سریالی) انجام شود. ترتیب شیوه سری این‌گونه است: آماده‌سازی، ساخت پِی، اجرای ستون، اجرای سقف، دیوار چینی و نازک‌کاری. این زنجیره‌وار بودن مراحل باعث می‌شود که روند اجرای پروژه به کندی پیش برود و هزینه‌های اجرایی به خصوص نیروی انسانی افزایش پیدا کند. همچنین اقدامات اجرایی غیر ضروری و حتی بیهوده در روش سنتی فراوان است که ناشی از شیوه ساخت سنتی و قدیمی بودن مصالح است. برخی دلایلی که صنعتی سازی در ساختمان سازی را تبدیل به امری لازم می‌کند، شامل مواردی مثل کمبود منابع، تقاضای زیاد، کاهش قیمت ساختمان و افزایش عمر آن است. برای تولید صنعتی ساختمان می‌توان فرآیند نصب را به صورت هم‌زمان و موازی انجام داد برای مثال نیاز نیست که اجرای طبقات بالاتر وابسته به اجرای قطعات طبقات زیرین نیست.

پیش مونتاژ در صنعتی سازی ساختمان

در فرآیند پیش مونتاژ، اجزای پیش‌ساخته، تجهیزات و متعلقات آن در مکانی غیر از سایت احداث ساختمان تولید می‌شوند و در برخی مواقع در حین احداث قطعات بر هم مونتاژ می‌شوند. همچنین می‌توان کارگاه پیش مونتاژ را در نزدیکی سایت ایجاد کرد تا هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کند. باید در نظر داشت در فرآیند پیش مونتاژ نیروی انسانی ماهر بیشترین سرمایه مورد نیاز است. باید این نکته را هم در نظر داشت که در صنعتی سازی ساختمان میزان فعالیت‌های مدیریتی و مهندسی نسبت به ساختمان سازی سنتی افزایش پیدا می‌کند.

اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده است توصیه می‌کنیم مقاله بتن سبک و انواع آن را نیز مورد مطالعه قرار بدهید.