سرمایه گذاری در ملک تجاری

سرمایه گذاری اقسام مختلفی دارد که سرمایه گذاری در ملک تجاری و به طور کلی بخش املاک و مستغلات یکی از شاخه‌های آن است. سرمایه گذاری در بازار بورس، بازار ارز، یا بازارهای سکه و جواهرات دیگر گزینه‌هایی هستند که افراد می‌توانند سرمایه خود را در این بخش‌ها افزایش دهند؛ اما باید توجه داشت که در کشور ما مطمئن‌ترین و بهترین حوزه سرمایه گذاری، بخش املاک و مستغلات است. سرمایه گذاری در این حوزه دارای سود تضمینی بوده و ریسک کمتری دارد. در این مطلب در مورد سرمایه گذاری در بخش املاک تجاری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

یکی از دلایلی که افراد می‌توانند با اطمینان از سود تضمین شده وارد بازار املاک تجاری شوند این است که با گذشت زمان و شناخته شدن در نزد مردم، بر ارزش این واحدها افزوده خواهد شد. این ویژگی واحد تجاری بر خلاف املاک مسکونی است که با گذشت زمان و افزایش استهلاک، دچار افت قیمت می‌شوند. همچنین باید در نظر داشت که املاک تجاری بر خلاف املاک مسکونی فصل نقل و انتقال ندارند و در هر زمانی از سال برای خرید و فروش آن‌ها مشتری وجود دارد. مجموع این عوامل و دلایل باعث می‌شود که ما به شما توصیه کنیم تا سرمایه گذاری در ملک تجاری را گزینه‌ای مطمئن برای افزایش سرمایه خود در نظر بگیرید.

برای خرید ملک تجاری یا مغازه چه مواردی را باید در نظر گرفت؟
واحدهای تجاری یا اصطلاحاً مغازه‌ها به دو صورت عرضه می‌شوند. اکثریت این واحدها به صورت یک مغازه مجزا و مستقل در کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها احداث می‌شوند و در مواردی هم واحدهای تجاری درون یک مجتمع تجاری واقع شده‌اند که امروزه به آن‌ها پاساژ، مال و مرکز خرید گفته می‌شود. در ادامه ویژگی‌های واحدهای تجاری (چه مجزا و چه واقع شده در مجتمع) را بیان می‌کنیم تا افرادی که قصد سرمایه گذاری در ملک تجاری را دارند بتوانند با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرند.

  • برای خرید ملک در مجتمع‌های تجاری باید در نظر داشت که در منطقه مورد نظر مجتمع‌های تجاری زیادی وجود نداشته باشد.
  • سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی آن به صورت گسترده بوده و از لحاظ دسترسی موقعیت مطلوبی داشته باشد.
  • محلی که ملک تجاری در آن واقع شده است باید جزو مکان‌های پرتردد شهر باشد.
  • داشتن پارکینگ یا قابلیت و امکان پارک خودرو برای مراجعه کنندگان دارای اهمیت بالایی است.
  • اگر مکانی که ملک تجاری را در آن تهیه می‌کنید مرکز فروش یک محصول خاص باشد بهتر است. به این مناطق اصطلاحاً بورس کالا می‌گویند.
  • محلی که در آن ملک تجاری می‌خرید باید قیمت معقولی داشته باشد هم از لحاظ اجاره بها و هم از لحاظ قیمتِ فروشی که برای اجناس عرضه شده در واحد تجاری در نظر گرفته می‌شود.
  • نحوه درآمدزایی از ملک تجاری باید به گونه‌ای باشد که هم صاحب ملک و هم مشتری‌ای که برای خرید به واحد تجاری مراجعه می‌کند رضایت داشته باشد.
  • یک واحد تجاری باید از لحاظ معماری و طراحی ظاهر مطلوبی داشته باشد.
  • اگر واحد تجاری در یک مجتمع تجاری واقع شده است، آن مجتمع باید نما و ظاهر زیبا و به‌روزی داشته باشد.
  • طراحی داخلی واحد تجاری حتماً باید مطابق با استانداردهای روز باشد.
  • نکته مهم دیگر نورگیر بودن ملک و نورپردازی مناسب آن است که در جذب مشتری تاثیر بسیاری دارد.
  • اگر واحد تجاری مدنظر در یک مجتمع تجاری واقع شده است باید در نظر داشت که مجتمع دارای سالن‌های سینما، کنسرت و تئاتر باشد.
  • مجتمع تجاری دارای فضاهایی مانند رستوران، کافی‌شاپ و فودکورت باشد.
  • داشتن سرویس‌های بهداشتی پاکیزه و به تعداد مناسب دیگر لازمه یک مجتمع تجاری است.
  • داشتن محل شیر دادن به نوزاد و اتاق مخصوص نگهداری از آن‌ها، محل بازی مخصوص کودکان و نمازخانه از دیگر موارد لازم است.
  • داشتن سالن‌های بازی‌های هیجانی، شهربازی و پارک آبی از مواردی است که به جذابیت‌های یک مجتمع تجاری می‌افزاید و باعث رونق آن و رونق واحدهای تجاری واقع در ‌آن می‌شود.
  • اگر خود آن مجتمع تجاری بورس یک محصول یا خدمت خاص باشد برای شخصی که در واحدهای تجاری آن سرمایه گذاری کرده است، بهتر خواهد بود.

واحد یا مجتمع تجاری‌ای که موارد ذکر شده در آن رعایت شده باشد می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در ملک تجاری باشد.

توصیه‌هایی برای خرید یک ملک تجاری با کیفیت

  1. تا حد امکان سعی داشته باشید که ملک تجاری دو نبش تهیه کنید.
  2. واحد موردنظر دارای ورودی و خروجی مشرف به خیابان باشد.
  3. اگر مغازه در یک مجتمع تجاری قرار دارد بهتر است که در بخش پر رفت و آمد آن مجتمع باشد.
  4. دقت داشته باشید که هر واحد تجاری باید دارای سند تجاری نیز باشد.
  5. اگر مغازه‌ای را اجاره می‌کنید و یا اینکه ملک تجاری خود را اجاره می‌دهید بهتر است بدانید که برای تغییر سرقفلیِ ملک باید مالک در جریان امور قرار بگیرد.
  6. از جمله موارد مهمی که برای سرمایه گذاری در ملک تجاری اهمیت دارد این نکته است که طبق تجربه این اصل اثبات شده است که مغازه‌های سمت راست خیابان از مغازه‌های سمت چپ آن شلوغ‌تر خواهند بود.
  7. بررسی کنید که واحد تجاری چه موقعیت جغرافیایی‌ای دارد به طوری که امکان این را داشته باشید که متوجه شوید در هنگام ظهر آفتاب‌گیر هست یا نه.
  8. از خرید واحد تجاری در کوچه‌های فرعی یا مکان‌های حاشیه‌ای پاساژ اجتناب کنید مگر در مواردی که فعالیت تجاری مد نظر شما نیاز به چنین مکان‌هایی داشته باشد.

در نهایت برای آشنا شدن پیشنهاد‌هایی که مجموعه شاخص کار برای شما در زمینه سرمایه گذاری دارد می‌توانید صفحات مربوط مجتمع تجاری مریم، مجتمع تجاری پوریا و مجتمع تجاری دریا را مطالعه بفرمایید.