سرمایه گذاری در شهرهای جدید ؛ چرا و چگونه؟

برای اینکه از ضرورت و فرصت سرمایه گذاری در شهرهای جدید صحبت کنیم نیاز است که قبل از آن چرایی و چگونگی شکل گرفتن این شهرک‌ها و شهر را بدانیم. در ادامه این مطلب به دلایل شکل‌گیری و نحوه رشد و توسعه شهرها و شهرک‌های جدید می‌پردازیم. سپس از دلایل و فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر جدید هشتگرد در استان البرز صحبت خواهیم کرد.

شهرهای جدید چرا ایجاد شدند؟
در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی کشور در مسیر بازسازی و توسعه قرار گرفت و تمامی سیاست‌گذاری‌ها سعی در شتاب این رشد و توسعه داشتند. سیاست‌گذاری‌های حوزه املاک و مسکن هم تابعی از سیاست‌گذاری‌های کلی‌تر بودند و با همین نگاه به سمت ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید پیش رفت. ایجاد و توسعه این شهرها با اهداف مختلفی صورت گرفت که بر اساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی برخی از عمده‌ترین این دلایل و عامل‌ها شامل موارد ذیل است.

  • برای توسعه مجتمع‌های مسکونی و رفع نیازها و تقاضاها در بازار مسکن نیاز به ترویج امر انبوه‌سازی بود.
  • از آنجایی که شهرهای بزرگ به صورت ناموزون رشد می‌کردند، این توسعه به زمین‌های کشاورزی و خاک مرغوب مناطق آسیب می‌رساند و نیاز بود که از این رشد و توسعه کالبدی جلوگیری شود.
  • به منظور توسعه و ساماندهی شهر مادر (کلان‌شهرها) نیاز بود که آن شهر پالایش شود و جمعیت سرریز آن نیز جذب مکانی جدید شود.
  • عامل دیگر عمل و اجرای اصل سی و یک قانون اساسی بود که اشاره با صاحب‌خانه شدن اقشار کم درآمد کشور دارد.
  • ایجاد شهر و شهرک‌های جدید در حاشیه کلان‌شهرها از افزایش بی‌رویه قیمت زمین در شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کرد.
  • با توجه به ایجاد شدن مناطق صنعتی در حاشیه شهرهای بزرگ، برای جلوگیری از رفت و آمد زیادِ افراد از شهر به این مناطقِ صنعتی، نیاز به ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید حس می‌شد.
  • ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید خارج از شهر مادر و در نزدیکی مناطق صنعتی، بار ترافیکی را کاهش می‌داد و از اتلاف هزینه و وقت نیز جلوگیری می‌کرد.
  • ساخت این شهرک‌ها و شهرها امکان این امر را ایجاد می‌کرد که از الگوها جدید در طراحی و اجرای ساختمان‌ها استفاده شود. همچنین امکان استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز در ساختمان‌سازی و شهرسازی را نیز فراهم می‌کرد.

شاخص‌ترین شهرهای جدید

از جمله شهرها و شهرک‌های جدید ایجاد شده در حاشیه کلان‌شهرها که قابلیت سرمایه گذاری در شهرهای جدید را دارند، می‌توان این شهرها را نام برد. شهرهای اندیشه، پردیس و پرند در حاشیه تهران، شهر جدید هشتگرد در استان البرز و حاشیه شهر کرج، شهرهای بهارستان و فولادشهر در حاشیه اصفهان، شهر سهند در حاشیه تبریز، شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران در حاشیه اراک، شهر صدرا در حاشیه شیراز، شهرهای جدید گلبهار و بینالود در حاشیه مشهد، شهر جدید عالیشهر در حاشیه بوشهر، شهر جدید علوی در حاشیه بندرعباس، شهرهای شیرین شهر و رامین در حاشیه شهر اهواز و شهر جدید رامشار در حاشیه شهر زاهدان. این شهرهای جدید طبق همین سیاست احداث شده‌اند و هر کدام بخشی از بار سرریز جمعیت کلان‌شهرهای نزدیک خود را جذب کرده‌اند.

با توجه به روند رو به رشد این شهرها و شهرک‌های جدید و افزایش جمعیت آن‌ها، توسعه املاک مسکونی و تجاری در این نواحی چشمگیر بوده است. همچنین با شروع به احداث و تحویل برخی از پروژه‌های مسکن مهر در دل آن‌ها، موج جدید جمعیتی به این شهرها افزوده شده است. همین عامل باعث شده است که ارزش املاک در این شهرها افزاش یابد و امکانات و توجهات نسبت به این شهرها و شهرک‌ها نیز افزایش پیدا کند. این ویژگی‌ها یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر را برای سرمایه گذاری در شهرهای جدید ایجاد کرده است.

در ضمن با تصویب قانون توسط هیئت وزیران، شرکت‌های عمران شهرهای جدید در همه استان‌ها و شهرهای جدید از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شده‌اند که این عامل هم دلیل دیگری است برای رشد و توسعه روز افزون این مناطق. این معافیت مالیاتی سبب شده است که سرمایه‌گذاران حضور در بخش‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، بهداشتی، آموزشی و درمانی این نواحی را شتاب ببخشند.

سرمایه گذاری در املاک هشتگرد

شهر جدید هشتگرد در استان البرز و حاشیه شهر کرج و اتوبان تهران – قزوین واقع شده است. این شهر در حال حاضر به دلیل احداث واحدهای مسکونی مسکن مهر در آن، توسعه شهرک صنعتی هشتگرد و همچنین راه‌اندازی قطار شهری کرج – شهر جدید هشتگرد، با افزایش جمعیت، سرمایه گذاری و رشد فضاهای تجاری مواجه شده است. با در نظر گرفتن مزیت‌های فوق می‌توان گفت فرصت سرمایه گذاری در شهرهای جدید به خصوص در شهر جدید هشتگرد و املاک هشتگرد یکی از ممتازترین موقعیت‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی است.